پرورش گیاه و زنده نگه‌داشتن آن، لذت اعتماد به نفس و حس مسئولیت به انسان می‌دهد. حتی یک گل کوچک هم در بهبود خلق‌وخو در شما تاثیر گذار است.

تاثیر مثبت گل و گیاه بر سلامت روحی و جسمی

حضور گل و گیاهان در محیط زندگی ما می‌تواند تاثیرات فوق العاده‌ای بر سلامت روحی و جسمی ما داشته باشد. مطالعات نشان داده‌ که تماشای گل ها و گیاهان، کاهش فشار خون، افزایش سطح انرژی ، بهبود خواب و کاهش علائم افسردگی و اضطراب را تسهیل می‌کند. همچنین، داشتن گیاهان در داخل منزل یا محیط کار ما می‌تواند کیفیت هوا را بهبود بخشد و عوارض آلرژیک را کاهش دهد.

از دیرباز تاثیرات مثبت گل و گیاه را بر روحیه و احساسات انسان‌ها ثابت شده‌است. حضور گل‌ها و گیاهان در محیط زندگی ما علاوه بر زیبایی ظاهری، تاثیرات قابل توجهی بر روحیه و احساسات ما دارد. همچنین حضور گیاهان زینتی در زندگی ما می‌تواند به بهبود کیفیت هوای محیط کمک کرده و انرژی مثبتی را به ما منتقل کند. در این گزارش به بررسی عمیق‌تر این تاثیرات و روش‌های استفاده از گل و گیاه پرداخته خواهد شد.

ارتباط با طبیعت  

حضور گل‌ها و گیاهان در محیط، ارتباط تعاملی بین انسان و طبیعت محسوب می‌شود. قدرت گرفتن از این ارتباط باعث افزایش آرامش روحی و درونی ما می شود. وقتی که در معرض طراوت و زیبایی گل ها، بوی خوش  آن‌ها و لطافت برگ‌ها قرار می‌گیریم، به طور طبیعی احساس صلح و آرامش درونی به ما دست خواهد داد .گیاهان امکان برقراری ارتباط انسان با طبیعت و دنیای خارجی را فراهم می‌کنند . این ارتباط می‌تواند احساس تعلق به جهان طبیعی و ارتباط بیشتر با آن را تقویت کند.

تاثیر آرامش بخش گل‌ها

برخی گل ها مانند گل های لاواندر و شمعدانی با بوی ملایم و آرامش بخش، آرامی و انرژی را در فضاهای خانه یا محیط کار به ما منتقل می‌کنند. حتی تماشا و رسیدن به گل ها می‌تواند نوعی درمان برای استرس و اضطراب باشد و همچنین به ما کمک کند تا به انرژی مثبت دست پیدا کنیم.

کاهش استرس

مطالعات نشان داده‌اند که حضور در محیط‌های طبیعی و تماشای گل و گیاهان می‌تواند به کاهش سطح استرس و اضطراب کمک کند. بسیاری از افراد امروزی، به دلیل فشارهای روزمره زندگی، با استرس روبرو هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که گل‌ها می‌توانند به کاهش استرس کمک کنند. همچنین استرس و افسردگی، دو عامل شایعی هستند که بر سلامت روحی و جسمی افراد تاثیرگذار هستند؛ به طور کلی گل‌ها  می‌توانند به کاهش استرس و افسردگی کمک کنند.

افزایش تمرکز

ارتباط با طبیعت و حضور در فضاهای سبز می‌تواند به افزایش تمرکز و توجه کمک کند. این موضوع می‌تواند در بهبود عملکرد شغلی و تحصیلی هم موثر باشد.

خواب های شیرین

یکی دیگر از تاثیرات مثبت وجود گیاهان، دیدن خواب های شیرین است. به طور کلی، گل ها می توانند آرامش افراد را در زمان خواب افزایش دهند. شما می توانید گل های زیبایی را مانند گل سوسن در اتاق خواب خود قرار دهید و با نگاه کردن به آن آرام شوید. همچنین گل ها می توانند هوای اتاق خواب شما را تصفیه کنند.

افزایش انرژی

حضور در محیط‌های طبیعی می‌تواند به افزایش انرژی و شادابی کمک کند. تماشای رنگ‌های زنده و طبیعی گل‌ها و گیاهان می‌تواند احساس خوشایند و شادابی القا کند.

حافظه قوی

یکی دیگر از تاثیرات نگاه کردن به گل ها و گیاهان این است که حافظه افراد را قوی می‌کنند. برخی از گل ها بوی زیبایی دارند و حضور آنها در محیط خانه و محل کار باعث می‌شود تا بوی مطبوعی فضا را فرا بگیرد. استشمام بوی گل ها و گیاهان می تواند باعث تقویت حافظه افراد شود.

حس هدف

پرورش گیاه و زنده نگه‌داشتن آن، لذت اعتماد به نفس و حس مسئولیت به انسان می‌دهد. حتی یک گل کوچک هم در بهبود خلق‌وخو در شما  تاثیر گذار است. اگر فضای گلکاری ندارید، سعی‌کنید گل‌های آپارتمانی نگه دارید.

تقویت سلامت روحی

ارتباط با طبیعت می‌تواند در تقویت سلامت روحی اثر مثبت ایجاد کند. همچنین حضور در فضاهای سبز می‌تواند به حالت ذهن آرام و خوشحالی منجر شود.

ناهید آذرنوش_خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.